Hockey träningsböcker för tränare och spelare

Multidimensionell hockeyträning och övningar – … När du ökar dina hockeyspelares ”bandbredd” under hockeyövningarna, med utmanande ”multitasking hockeyövningar” med reducerad tid, gör du faktiskt det motsatta för känslan av spelet, du saktar ner spelet för dem tack vare en högre ”bandbredd”. Det här är exakt syftet med den här boken, att ge dig förståelse, verktyg och metoder för att öka ”bandbredden” i dina spelares huvuden, med icke linjära eller flerdimensionella hockeyövningar för alla dina spelare.

Träna Hockey hemma – Träna hockey hemma är en bok för hockeyspelare i alla åldrar, som är redo att träna extra själva, med andra ord för hockeyspelare med stort hockeyhjärta, men också för hockeyföräldrar som vill stödja sitt barn att utvecklas inom hockeyn genom att öva extra hemma. Är du motiverad träna extra och vill lära dig mer och veta vad och hur du tränar hockey hemma? I så fall får du i den här boken träningstips, övningar för skott, färdighetsövningar, men också fysiska övningar och koordinationsträning du kan genomföra hemma.

Hockeycoach – ledarskap och coachning – Vad krävs av en framgångsrik hockeyledare eller för att lyckas med ett hockeylag? Hur kan du som tränare ta ditt lag till nästa nivå på is, men också se och stärka varje individ i laget? Hur skapar du engagemang, arbetar med målsättning, teambuilding, stärker dina spelares hockeykapacitet, kör effektiva isövningar, minskar samarbetsförluster, får resultat och arbetar med din kommunikation och feedback, för att utveckla ditt lag och dig själv? Teamutveckling- och ledarskapsområdena är kopplade till en lättanvänd och praktisk ledarskapsmodell, förstärkt med exempel, teambuilding-övningar, på och vid sidan av isträningen, mixat med hockeyövningar som du kan använda.

Träna Matchlikt i Hockey – Tanken med den här boken är att fokus skall helt och hållet ligga på hockeyövningar i olika kategorier och att alla hockeyövningar kopplar så mycket, som möjligt till temat matchlikträning, om det sedan handlar om en uppvärmningsövning, skridskoåkning eller en passningsövning.

Du kommer givetvis att hitta några undantag i framförallt skridskoövningarna, där det ibland handlar mer om att borra ner huvudet och jobba med tempot och tekniken, men många skridskoövningar är ändå kopplade till, t.ex. försvarsåkning, anfallsåkning, forecheck, memorering av åkbanor etc.

Hockeyövningarna med uppspel, spelvändningar och anfallsspel får givetvis en mer naturlig koppling till temat matchlikt.

Du får också tips på ”kryddor” till hockeyövningarna, som gör skillnad, detaljer som inte går att rita in i övningarna, men kopplar övningarna ännu starkare till temat matchlikt!

Moderna hockeyövningar för individuell teknikträning – Nya moderna hockeyövningar, som driver spelarnas utveckling till frekvens och snabbhet i utförandet, framåt, bakåt, sidled, vända, stanna, göra riktningsförändringar och samtidigt öka på fysiken, balansen och kroppskontrollen.Övningarna är riktade för att bygga på den individuella skickligheten, med bas i skridskoåkningen. Så temat är individuell teknikträning, med och utan puck.Använd istiden med kvalitet. Skapa möjlighet för utveckling och kreativitet. Bra skridskoåkare har tid att vara kreativa och hitta lösningar till problem under matcherna. Kreativa misstag kan repareras med bra skridskoåkning…

Gilla och dela gärna:

Hockey teknikyta / Skottyta

Har du ett dedikerat område för att träna hockey hemma? Om du har en hockey teknikyta, teknikplatta eller skottplatta, tror jag att boken eller eBoken Träna Hockey Hemma – hockeyövningar att göra hemma, är definitivt något för dig, du hittar 100-tals olika hockeyövningar att köra hemma på din egna hockey off-ice yta, men också andra hockeyträningsrelaterade tips, för att förbättra på dina hockey skills.

Gilla och dela gärna:

Hockeyövningar för individuell teknikträning

Nya moderna hockeyövningar, som driver spelarnas utveckling till frekvens och snabbhet i utförandet, framåt, bakåt, sidled, vända, stanna, göra riktningsförändringar och samtidigt öka på fysiken, balansen och kroppskontrollen. Övningarna är riktade för att bygga på den individuella skickligheten (Individuella hockey skills), med bas i skridskoåkningen. Så temat är individuell teknikträning, med och utan puck. Använd istiden med kvalitet. Skapa möjlighet för utveckling och kreativitet. Bra skridskoåkare har tid att vara kreativa och hitta lösningar till problem under matcherna. Kreativa misstag kan repareras med bra skridskoåkning…

Gilla och dela gärna:

Träna hockey hemma

Hur tränar man hockey hemma är en relevant fråga som många hockeyspelare, föräldrar (hockeymammor & hockeypappor) och hockeytränare ställer sig eller funderar på just nu. Ett sätt är att sätta en bas eller standard för hockeyträningen hemma, en lösning kan vara att ha en gemensam hockeyövningsbank (hockeyövningsbok) som utgångspunkt för hockeyträningen hemma, t.ex. den här veckan kommer vi att fokusera på hockeyövningarna från sidorna 63 (A), 121 (B & C), 135 (C) etc. Gör varje hockeyövning i 5-10 minuter.

Gilla och dela gärna:

Träna hockeyfinter hemma

Visste du att du behöver 10 000 repetitioner för att automatisera en hockeyfint eller en rörelse (hockey skills)? Om du upprepar och tränar en hockeyfint 100 gånger per dag, behöver du göra det i 100 dagar för att nå upp till 10 000 repetitioner.
Att träna hockeyfinter eller skills hemma kommer att föra dig närmare antalet repetitioner som krävs för att vara en framgångsrik hockeyspelare eller åtminstone behärska den finten / faken du har tränat på och vill lyckas med.

Gilla och dela gärna:

Träna hockey hemma bok och eBok

Gilla och dela gärna:

Hockey Hemma

Träna hemma med hockeyövningar från boken – Träna hockey hemma

Gilla och dela gärna:

Träna Hockey Hemma

Träna Hockey Hemma – finns som bok och eBok

Gilla och dela gärna:

Ny bok – Träna Hockey Hemma

Gilla och dela gärna:

Tränare för ungdomar sökes

Du kommer att jobba med en grupp på mellan 20-30 ungdomar. Att kunna motivera andra ser vi som viktigt, då det finns varierande intressenivå i gruppen, och runt gruppen. Du skall skapa ”det egna drivet”.​


Arbetstider: Flexibelt, men mestadels vardagkvällar, tidiga eftermiddagar, helger med tidiga morgnar och då ofta heldagar (i viss utsträckning ingår även övernattning i tjänsten), även viss ”jour-verksamhet” förekommer, samt att en del arbetsuppgifter givetvis behöver skötas under dagtid, som kontakter med arbetsgivaren. ​


Ekonomisk ersättning: 0 kr/€/$ (valutan är inte viktig, vi är ute efter att hitta den rätta kandidaten) ​

  • Du skall betala en årlig medlemsavgift om 450 kr och givetvis den årliga avgiften för dina egna barn som ingår i gruppen eller i andra grupper.​
  • Bekosta dina profilerade arbetskläder, eventuell annan arbetsrelaterad personlig utrustning och skyddsutrustning. ​
  • Bekosta dina resor till och från ditt arbete, vilket är flexibelt inom regionen (ibland utanför), vi ser det som en fördel om du har en stor bil (du kan genom detta underlätta för andra anhöriga). ​
  • …samt deltaga i olika event och sälj-aktiviteter (detta är för att du skall kunna utföra ditt arbete).​

Utbildning ser vi som viktigt och förväntar oss att du löpande skall vidareutbilda dig efter ett fastställt utbildningsprogram, i viss utsträckning på egen bekostnad. Du skall även utbilda dig i och deltaga i skadeförebyggande åtgärder, akutsjukvård och kostrådgivning, samt de interna träffarna (dessa försöker vi i så stor utsträckning som möjligt lägga på din lediga kväll, för att du skall kunna deltaga). ​

Du ansvarar för att du, gruppen och anhöriga följer fastställd värdegrund och agerar utifrån framtagen policy, då uppdraget är att fostra framtidens vuxna, du gör det genom att:​

  • Utbilda och utveckla samtliga individer i gruppen utifrån deras förutsättningar. (här kan kravbilden från anhöriga variera och behöver inte vara relaterad till närvaro och utövarens egna intresse)​
  • Stå till svars, bemöta och argumentera för dina träningsmetoder, val, resultat och beslut för gruppens anhöriga och vid behov, för arbetsgivaren. (Här kan sena kvällar förekomma, egen telefon ser vi som en förutsättning)​

Du ansvarar för att all verksamhet är välplanerad och utförs effektivt, med disciplin och god organisation, som ger möjlighet till utveckling för samtliga. ​

  • Detta kräver stor flexibilitet och innovativ förmåga då förutsättningar, närvaro, engagemangsnivå, tider etc. varierar och kan ändras med kort varsel. ​

Du ansvarar och ser till att anhöriga besätter ett antal roller (du kan givetvis ha dubbla roller) och poster runt laget och i arbetsgrupper internt och hos arbetsgivaren och bidrar med sin tid och engagemang enligt direktiv från arbetsgivaren.​

Om detta låter intressant, tveka inte, DU kanske är just den vi söker!?

Hockeycoach ledarskap och hockeyövningar
Gilla och dela gärna: